miercuri, 15 noiembrie 2017

PROIECTAREA DIDACTICA

Proiectarea didactica este un ansamblu de procese si operatii de anticipare ce confera procesul de învatamânt un caracter sistematic, rational, o eficienta sporita. În practica scolara se folosesc diverse sintagme, ca de exemplu: proiect de tehnologie didacticaproiect de activitate didacticaplan calendaristic (anual, semestrial etc), proiect de lectieproiect de tehnologie a predarii temei [...],  proiectul unitatii de învatare [...] etc. Proiectarea activitatii didactice constituie premisa unei activitati reusite, conditia necesara pentru realizarea unui demers didactic izbutit. Proiectarea este un ansamblu de procedee rationale ce uneste într-un tot coerent cerintele, resursele, strategiile si rezultatele actiunii didactice. Succesul activitatii didactice rezulta din temeinicia si corectitudinea pregatirii ei. Procesul didactic trebuie privit în perspectiva desfasurarii lui pe o perioada de un an scolar, sectionat pe semestre, pe unitati si pe lectii.

Conditiile unei proiectari eficiente

Proiectarea priveste întregul sistem al activitatii de educatie, referindu-se atât la ansamblul activitatii didactice, cât si la fiecare componenta a activitatii instructiv-educative. Ea trebuie sa fie o actiune continua, premergatoare demersului instructiv-educativ, ce se realizeaza prin decizii anticipate cu privire la diversele componente ale procesului didactic.
Proiectarea se raporteaza la trei momente. Primul vizeaza activitatea anterioara momentului în care este anticipata o actiune ce este supusa evaluarii diagnostice. Al doilea moment presupune luarea în considerare a situatiei existente în momentul anticiparii demersurilor instructiv-educative, analiza resurselor si a mijloacelor disponibile sau care pot fi asigurate, cunoasterea potentialului de învatare al subiectilor. În al treilea rând proiectarea trebuie sa aiba drept cadru de referinta cerintele pe temeiul carora se contureaza obiectivele, continuturile, performantele urmarite, formulate în programele scolare ori în alte documente oficiale ale activitatii de învatamânt.
Proiectarea demersului didactic este activitatea desfasurata de profesor/ învatator care consta în anticiparea etapelor si a actiunilor concrete de realizare a predarii. Ea presupune: lectura personalizata a programelor scolare, planificarea calendaristica, proiectarea unitatilor de învatare sau a lectiilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu